Ons WhatsApp kanaal al eens geprobeerd?
Maastricht, 4 oktober 2025 – De politieke partij Veilig Maastricht heeft herhaaldelijk klachten ontvangen over de doorlopende parkeerproblemen en de daarmee samenhangende verkeersonveiligheid in het Trichterveld, gelegen in de wijk Mariaberg. Ondanks de invoering van combi parkeren, lijken de problemen voor bewoners aan te houden. De klankbordgroep Parkeren Trichterveld heeft onlangs een brandbrief gestuurd om de aandacht op deze kwestie te vestigen.
De huidige situatie is het resultaat van een langlopend traject dat gekoppeld is aan de nog te bevestigen omgevingsvisie. Veel bewoners zijn van mening dat de besluitvorming te traag verloopt en pleiten voor een snellere aanpak.
Vergelijkingen met de wijk Scharn tonen aan dat daar aanvullende parkeerregulering met succes is ingevoerd in straten waar eerder geen combi parkeren gold. Dit gaat ten koste van de bewoners in Trichterveld, die zich niet erkend voelen ondanks hun input over de parkeerproblematiek.
In een verklaring heeft de partij het college van burgemeester en wethouders verschillende vragen voorgelegd over de besluitvorming en de parkeerdrukmetingen en ook de oproep om actie te ondernemen.
Zo wil de partij weten of het college bereid is om een eerdere keure om te wachten op de omgevingsvisie te heroverwegen en sneller in te grijpen met de invoering van combi parkeren in deelbuurt Trichterveld. Verder wil PVM ook weten wat burgemeester en wethouders denken over de resultaten van de parkeerdrukmeting in 2023, die toen al een te hoge druk aangaf, vooral met het oog op het groot aantal aanwezige buitenlandse kentekens?
Tot slot vraag de partij aan het college om daadkrachtig op te treden en een besluit te nemen die de onvrede en onveiligheid die bewoners ervaren oppakt.
Maastricht, October 4, 2025 – The political party Veilig Maastricht has repeatedly received complaints about the ongoing parking problems and the associated traffic safety concerns in Trichterveld, located in the Mariaberg neighborhood. Despite the implementation of combined parking, residents continue to face issues. The Parking Task Force for Trichterveld recently sent an urgent letter to draw attention to this matter.
The current situation results from a lengthy process connected to the yet-to-be-approved environmental plan. Many residents believe the decision-making is moving too slowly and are advocating for a quicker approach.
Comparisons with the Scharn neighborhood indicate that additional parking regulations have been successfully implemented in streets where combined parking was not previously in effect. This has come at the expense of the residents in Trichterveld, who feel overlooked despite their input regarding the parking issues.
In a statement, the party has posed several questions to the city council concerning decision-making, parking pressure assessments, and their call for action.
Specifically, the party wants to know if the council is willing to reconsider its previous decision to wait for the environmental plan and to intervene more swiftly with the implementation of combined parking in the Trichterveld area. Additionally, PVM seeks to understand the thoughts of the mayor and council members on the results of the parking pressure assessment conducted in 2023, which already indicated excessive pressure, especially considering the large number of foreign license plates present.
Finally, the party urges the council to take decisive action and make a decision that addresses the dissatisfaction and safety concerns residents are experiencing.
[Maastricht | zondag 03 augustus 2025] De gemeente Maastricht heeft besloten om voorlopig geen betaald parkeren in te voeren in de Mariabergse deelbuurt Trichterveld. Dit besluit is genomen uit vrees dat de parkeerdruk zich verplaatst naar omliggende wijken. De verantwoordelijke wethouder John Aarts heeft dit aangekondigd in een brief aan klankbordgroep Parkeren Trichterveld.
Overlast door langparkeerders
Bewoners van deelbuurt Trichterveld overlast van langparkeerders. De deelbuurt is voor veel mensen de dichtstbijzijnde gratis parkeerplek in de nabijheid van het centrum van Maastricht. Met name voor Duitse bezoekers van onze stad. Bewoners hebben gepleit voor de invoering van ombi-parkeren, net als in de rest van Mariaberg. Bezoekers betalen dan om te parkeren en bewoners kunnen een vergunning aanvragen. Wethouder Aarts waarschuwt dat deze maatregel directe gevolgen kan hebben voor omliggende straten, zoals de begraafplaats aan de Javastraat en de wijk Belfort. Het is vanaf Trichterveld 'enkele meters verder lopen' om dan alsnog gratis te parkeren.
In de toekomst overal de beurs trekken
De gemeente wacht momenteel op de Omgevingsvisie, een document dat de toekomstige ontwikkeling van Maastricht beschrijft. Deze visie zal eind dit jaar door de gemeenteraad worden vastgesteld. In de conceptversie wordt aangegeven dat betaald parkeren stapsgewijs in de stad zal worden uitgebreid. Lees: in de toekomst moet u nagenoeg overal in Maastricht betalen om te kunnen parkeren als u op bezoek gaat bij familie of boodschappen gaat doen. Deze plannen doen al jaren de ronde en zijn derhalve niet nieuw. Daarnaast staat er in de brief dat het parkeerbeleid in de eerste helft van 2026 zal worden geactualiseerd.
De problemen met parkeren in Mariaberg begonnen jaren geleden in deelbuurt Blauwdorp. Studenten van Universiteit Maastricht werden toen vanuit de universiteit gewezen op de mogelijkheid om gratis te parkeren in Blauwdorp. Dat werd op zeer grote schaal gedaan. Bewoners die 'even' met de auto op pad gingen konden bij terugkeer niet meer parkeren in de eigen en aanliggende straten. Dat wekte grote irriatie op. In tegenstellingen tot deelbuurt Trichterveld heeft nagenoeg niemand in Blauwdorp een eigen oprit en is de parkeerdruk vele malen omdat er veel meer mensen per vierkante kilometer wonen in deze deelbuurt. Er zijn navenant ook veel meer auto's.
Blauwdorp was eerder al aan de buurt
De parkeerproblemen in Mariaberg hebben hun oorsprong in de deelbuurt Blauwdorp, waar de situatie jaren geleden begon te verslechteren. Studenten van de Universiteit Maastricht werden destijds geïnformeerd over de mogelijkheid om gratis te parkeren in Blauwdorp, wat leidde tot een massale toestroom van voertuigen. Bewoners die 'even' met de auto op pad gingen, kwamen bij terugkeer vaak voor een onaangename verrassing te staan: er was geen parkeerplek meer beschikbaar in hun eigen straat of de aangrenzende straten. Deze situatie veroorzaakte aanzienlijke irritatie onder bewoners.
Verschillen met Trichterveld
In tegenstelling tot de deelbuurt Trichterveld, waar veel woningen beschikken over een eigen oprit, heeft vrijwel niemand in Blauwdorp deze luxe. De parkeerdruk is hier dan ook veel hoger, aangezien er aanzienlijk meer mensen per vierkante kilometer wonen. Dit resulteert in een veel groter aantal auto's van bewoners. Ook parkeren mensen vaker in Blauwdorp als zij het centrum van Maastricht bezoeken. De parkeertarieven liggen aanzienlijk lager en de deelbuurt ligt op korte afstand.
[Maastricht | Sunday, August 3, 2025] The municipality of Maastricht has decided to postpone the implementation of paid parking in the Trichterveld neighborhood of Mariaberg. This decision was made out of concern that parking pressure would shift to surrounding areas. The responsible councilor, John Aarts, announced this in a letter to the Trichterveld Parking Advisory Group.
Issues with long-term parkers
Residents of the Trichterveld sub-district in the Mariaberg neighorhood are experiencing problems with long-term parkers. The area serves as the closest free parking spot for many people visiting downtown Maastricht, particularly for German visitors to the city. Residents have advocated for the introduction of a combined parking system, similar to what is in place in the rest of Mariaberg. In this system, visitors would pay to park while residents could apply for a permit. Councilor Aarts warns that this measure could have direct consequences for nearby streets, such as those near the cemetery on Javastraat and the Belfort neighborhood. From Trichterveld, it would only be 'a few meters further to walk' to park for free.
Future plans for parking fees
The municipality is currently awaiting the Environmental Vision, a document that outlines the future development of Maastricht. This vision is set to be approved by the city council at the end of this year. The draft version indicates that paid parking will be gradually expanded throughout the city. In other words, in the future, you will likely have to pay to park almost everywhere in Maastricht when visiting family or running errands. These plans have been circulating for years and are therefore not new. Additionally, the letter states that the parking policy will be updated in the first half of 2026.
Parking problems originated in Blauwdorp
The parking issues in Mariaberg began years ago in the Blauwdorp sub-district. At that time, students from Maastricht University were informed about the option to park for free in Blauwdorp, leading to a massive influx of vehicles. Residents who went out for a short trip often returned to find no parking available in their own streets or adjacent ones, causing significant frustration.
Differences with Trichterveld
Unlike the Trichterveld neighborhood, where quite some homes have their own driveways, almost no one in Blauwdorp has this luxury. Consequently, the parking pressure is much higher in Blauwdorp, as there are significantly more people per square kilometer. This results in a much larger number of resident vehicles. Additionally, people are more likely to park in Blauwdorp when visiting the center of Maastricht, as parking rates are considerably lower and the neighborhood is just a short distance away.